ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ
ΑΣΚΗΣΕΙΣ EΛΛΗΝΙΚΩΝ
- Βρες στο κείμενο τα επίθετα τις μετοχές και
τα ρήματα συμπληρώνοντας τον παρακάτω πίνακα:
Ωστόσο το σκάψιμο στο στενό δρόμο της
παλιάς συνοικίας προχωρούσε. Άνοιγαν με δυσκολία ένα χαντάκι, ξηλώνοντας το
πλακόστρωτο για να περάσει ο αγωγός της αποχέτευσης. Πάνω στα πεζοδρόμια
λασπωμένες πέτρες και σάπια ξύλα έφραξαν τα περάσματα και βιαστικοί περαστικοί
σπρώχνονταν κι έσπρωχναν τους περίεργους, που παρακολουθούσαν τη δουλειά.
Ο εργάτης κουρασμένος και ιδρωμένος
σήκωνε με δύναμη τη βαριά αξίνα και με ορμή, την έμπηγε στο σκληρό χώμα.
Κάθε τόσο η αξίνα τιναζόταν άγρια, σα
να συναντούσε κάτι σκληρό κι ένας ξερός ήχος ακουγόταν. Τα χέρια του ανθρώπου
κάποια στιγμή ηλεκτρίστηκαν.
-΄Ασχημη σύμπτωση. Πέσαμε σε βράχο! είπε
κι αναστέναξε.
΄Αφησε κάτω την αξίνα κι απογοητευμένος σκούπισε τον ιδρώτα, που αυλάκωνε το μέτωπό του.
Αποσπ. ‘’Εκεί που
τελειώνει ο ουρανός’’
Ελένη Χωρεάνθη
Επίθετα
|
Μετοχές
|
Ρήματα
|
- Να γράψεις τα ρήματα των
παρενθέσεων στον αόριστο:
Το φετινό καλοκαίρι όμως η ζωή
μας....................(αναστατώνομαι). .................(έρχομαι) το συνεργείο
με τους μηχανικούς και τους εργάτες κι.....................(αρχίζω) ν΄ανοίγουν
ένα μεγάλο δρόμο κοντά στο χωριό. Τα μηχανήματα......................(σκάβω),
....................(σωριάζω) τις πέτρες,
.......................................(ισοπεδώνω) το δρόμο και
.....................(σηκώνω) σύννεφα απο σκόνη. Μόλις
όμως..........................(αρχίζω) οι βροχές, τα
χαντάκια.............(γεμίζω) νερά κι οι εργάτες
......................(παρατάω-ώ) τα μηχανήματα
κι..........................(φεύγω).
Αποσπ. ‘’Δάκρυα της
Περσεφόνης’’
Λίτσα Ψαραύτη
- α) Συμπλήρωσε τα κενά γράφοντας
τα ρήματα της παρένθεσης στον αόριστο:
..........................
(αναβάλλω) το ταξίδι του λόγω της κακοκαιρίας.
Επιτέλους
είδαμε το πλοίο που ........................ (προβάλλει) από μακριά. Μάθαμε ότι
χθες και σήμερα ο πλοίαρχος ....................... (καταβάλλει) μεγάλη
προσπάθεια να φτάσει έγκαιρα στο λιμάνι.
.........................
(μεταβάλλω) συνεχώς τις αποφάσεις τους για τον προορισμό του ταξιδιού.
Η
αεροπορική εταιρεία .................. (οφείλω) να είχε ενημερώσει έγκαιρα το
επιβατικό κοινό για τη ματαίωση του δρομολογίου.
β)
Να γράψεις τα αντίστοιχα ουσιαστικά των παραπάνω
ρημάτων.
............................................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
............................................................................................................................
- Στο παρακάτω κείμενο υπογράμμισε
τα επίθετα και τις μετοχές που βοηθούν στην περιγραφή και γράψε τα στα 3
γένη:
Η κυρία Βιολέτα φόρεσε ένα φόρεμα με
φούστα εβαζέ και στενό κορσάζ με πολλά κουμπάκια. ΄Εριξε πάνω της την μπλέ
βελούδινη μπέρτα της με τα σιρίτια και τ΄ασημένια κουμπιά και διάλεξε για το
κεφάλι της ένα καπελάκι στολισμένο με φιόγκο από μεταξωτό ύφασμα.
Θα πήγαινε επίσκεψη στη φίλη της, που
την ξαναβρήκε μετά από τόσο καιρό. Χτύπησε ανυπόμονα το ρόπτρο, μια κεφαλή
λιονταριού, μπρούτζινη, καλογυαλισμένη. Το ίδιο ανυπόμονα την περίμενε η κυρία
΄Ερση. Της άνοιξε αμέσως μ΄ένα πλατύ χαμόγελο. Την πέρασε στο μικρό σαλονάκι.
Τη στριφογύρισε για να επιθεωρήσει το
φόρεμα και το καπέλο της. Τόσα χρόνια στην Αλεξάνδρεια είχε αποκτήσει έναν
αλλιώτικο αέρα.
Αγγελική Βαρελλά
‘’Καλημέρα Ελπίδα’’
(διασκευή)
Ρόπτρο: μεταλλικό
αντικείμενο
στην εξώπορτα των σπιτιών
για να χτυπούν οι επισκέψεις
αντί για κουδούνι.
Επίθετα Μετοχές
.................................................. ................................................
.................................................. ................................................
.................................................. ................................................
.................................................. ................................................
.................................................. ................................................
.................................................. ................................................
.................................................. ................................................
- Δώσε οδηγίες στους
φίλους σου για το παιχνίδι ‘’κυνηγητό’’ στον αόριστο Υποτακτικής και
Προστακτικής:
Χωρίζουμε
τα παιδιά σε δύο ομάδες
Αποφασίζουμε
ποια ομάδα θα είναι οι ‘’κυνηγοί’’ και ποια ομάδα οι ‘’κυνηγημένοι’’ .
‘’Kυνηγοί’’: Προσπαθούμε να
αιχμαλωτίσουμε τους ‘’κυνηγημένους’’.
‘’Κυνηγημένοι’’:
τρέχουμε να γλιτώσουμε απο τους ‘’κυνηγούς’’.
α)
Για να παίξετε το παιχνίδι ‘’κυνηγητό’’.........................................................
χωρίστε.............................................................................................................
..........................................................................................................................
..........................................................................................................................
..........................................................................................................................
..........................................................................................................................
..........................................................................................................................
..........................................................................................................................
β)
Για να παίξετε το παιχνίδι ‘’κυνηγητό’’.
να
χωρίσετε......................................................................................................
...........................................................................................................................
...........................................................................................................................
...........................................................................................................................
...........................................................................................................................
..............................................................................
.............................................
- Μετάφερε τα παρακάτω ρήματα στο χρόνο
της παρένθεσης (στο ίδιο πρόσωπο, αριθμό και έγκλιση)
Εκβάλλει
(μελ. εξακολουθητικός) ..............................................................
Αναβάλλεις
(αόριστος) ...............................................................................
Ανατέλλει
(Συνοπτικός Μέλλοντας) ............................................................
Ψάλλουν
(παρατατικός) .............................................................................
Σφάλλετε
(υπερσυντέλικος) .......................................................................
Αναγγείλει
(παρακείμενος) ....................................................................
Επιβάλλονται
(παρατατικός) ......................................................................
Προβάλλεται
(αόριστος) .............................................................................
- Συμπλήρωσε τα κενά των προτάσεων
γράφοντας τα ουσιαστικά στον κατάλληλο τύπο:
Στάθηκε
στην άκρη της ................................. (λεωφόρος).
Με
περίμεναν στην .................................(είσοδο) του κτιρίου.
Οι
αστυνομικοί είχαν αποκλείσει τις δύο...................(έξοδος) του
καταστήματος.
Στο
ρεύμα της.............(άνοδος) υπήρχε μεγάλη κίνηση κι ακολούθησα τη μικρή
...................(η πάροδος) που οδηγεί στο σπίτι μου.
- Να βρεις τα επίθετα στο
κρυπτόλεξο και να τα γράψεις στους τρείς βαθμούς (θετικός,
Συγκριτικός, Υπερθετικός, σχετικός και απόλυτος).
Α
|
Κ
|
Ρ
|
Ι
|
Β
|
Η
|
Σ
|
Λ
|
Μ
|
Ι
|
Κ
|
Ρ
|
Ο
|
Ρ
|
Π
|
Β
|
Γ
|
Δ
|
Β
|
Α
|
Θ
|
Υ
|
Σ
|
Ψ
|
Φ
|
Χ
|
Ι
|
Ο
|
Γ
|
Α
|
Ρ
|
Ζ
|
Η
|
Κ
|
Γ
|
Ρ
|
Σ
|
Τ
|
Υ
|
Σ
|
Λ
|
Δ
|
Β
|
Α
|
Ι
|
Θ
|
Ν
|
Ι
|
Ξ
|
Σ
|
Ο
|
Π
|
Τ
|
Υ
|
Ε
|
Γ
|
Ω
|
Κ
|
Λ
|
Μ
|
Η
|
Π
|
Ο
|
Λ
|
Υ
|
Ο
|
Σ
|
Ζ
|
Δ
|
Ρ
|
Ε
|
Ψ
|
Ω
|
Σ
|
Ε
|
Ρ
|
Κ
|
Λ
|
Σ
|
Ο
|
Η
|
Ε
|
Α
|
Ζ
|
Τ
|
Φ
|
Χ
|
Ζ
|
Α
|
Ν
|
Μ
|
Λ
|
Κ
|
Μ
|
Ν
|
Ι
|
Η
|
Θ
|
Ι
|
Κ
|
Η
|
Θ
|
Λ
|
Μ
|
Ξ
|
Ο
|
Ρ
|
Σ
|
Ο
|
Τ
|
Α
|
Τ
|
Ω
|
Ν
|
Α
|
Ν
|
Ξ
|
Π
|
Σ
|
Τ
|
Υ
|
Σ
|
Ο
|
Χ
|
Ψ
|
Ρ
|
Δ
|
Κ
|
Π
|
Ο
|
Φ
|
Χ
|
Ψ
|
Ω
|
Ν
|
Ε
|
Ο
|
Τ
|
Ε
|
Ρ
|
Ο
|
Σ
|
Ρ
|
Ο
|
Π
|
Σ
|
Ο
|
Ρ
|
Ε
|
Τ
|
Ο
|
Γ
|
Ι
|
Λ
|
Τ
|
Σ
|
Π
|
Λ
|
Ο
|
Υ
|
Σ
|
Ι
|
Ο
|
Τ
|
Ε
|
Ρ
|
Ο
|
Σ
|
Υ
|
Θετικός
|
Συγκριτικός
|
Υπερθετικός
Σχετικός
|
Υπερθετικός Απόλυτος
|
ΕΛΛ.
ΓΛΩΣΣΑ ΣΤ΄ ΤΑΞΗΣ
Η ορθογραφία των ρηματικών
καταλήξεων
1. Να συμπληρώσεις τα ρήματα με τις ίδιες καταλήξεις:
σε -ίζω
αρχίζω, αντικρ____, ελπ____, δροσ____, ποτ____,
χωρ____, ορ____, υπογραμμ____,
φροντ____, σκαλ____, γκρεμ____, αποφασ____, γυρ____, πανηγυρ____,
περιορ____ κ.λ.π. και τα αποθετικά (τα ρήματα που έχουν μόνο παθητική φωνή)
μεταχειρίζομαι, φτερνίζομαι,
οσμίζομαι, συλλογίζομαι, χειρίζομαι.
οσμίζομαι, συλλογίζομαι, χειρίζομαι.
Γράφονται με υ: αναβλύζω, δακρ__ζω,
κατακλ__ζω, σφ__ ζω, αναβρ__ζω, συγχ__ζω, γογγ__ζω, κελαρ__ζω,
Γράφονται με η: πρήζω, π__ζω, μπ__ζω αλλά: δανείζω, αθροίζω
σε -ώνω:
σηκώνω, θυμ____,
τεντ____, ψηλ ____, πληρ____, γλιτ____,
βιδ____, ξηλ____, πληγ____, δηλ____,
κλειδ____, υποχρε____, τυπ____, πεισμ____, ελευθερ____, βελτι____ κ.λ.π.
σε -αίνω:
μπαίνω, ζεστ_____, μαθ_____, παθ_____, βγ_____,
θερμ_____, βαρ_____, πηγ_____,
γλυκ_____, ρυπ_____, μαρ_____, ανεβ_____,
ομορφ_____, πληθ _____, ανασ_____ κ.λ.π. αλλά με ε: δένω, μένω, πλένω
σε -ύνω, -ίνω, -ήνω και -είνω
λύνω, οξ____, ευκολ____, ντ____, φτ____, ταχ____,
κατευθ____, γδ____, ξ____, μολ____, χ____, διευθ____, ξεδιαλ____, απαλ ____,
μεγεθ____, απευθ ____
και το αποθετικό αμύνομαι.
δίνω, π____,
κρ____, κλ____ και τα αποθετικά γίνομαι, αποκρίνομαι. αφήνω, ψ____,
στ____, σβ____.
κλείνω, τ_____, προτ_____, εντ_____, εκτ_____.
σε -εύω:
χορεύω, γυρ____, μαγ____, παλ____, λατρ____, μαζ____,
παιδ____, χαζ____, ζηλ____, δουλ____, χαϊδ____, γοητ____, ιππ____, ψαρ____,
μαντ____, αγρι____ κ.λ.π.
και τα αποθετικά γεύομαι, αστειεύομαι, ονειρεύομαι.
και τα αποθετικά γεύομαι, αστειεύομαι, ονειρεύομαι.
αλλά με β: κλέβω,
σέβομαι
σε -ειάζω:
αδειάζω, εκθειάζω και το
αποθετικό χρειάζομαι.
2. Να συμπληρώσεις τα κενά στις
παρακάτω προτάσεις:
(ρήματα σε -ώνω, -αίνω και -ένω:
• Μια παροιμία
λέει: «Αν πηγ___νεις με κουτσό, μαθ___νεις να κουτσ___νεις».
• Ο ήλιος
θερμ___νει τη γη και δεν την αφ___νει να παγ___σει.
• Τυχ___νει καμιά
φορά να θυμ___σω πολύ, αλλά γρήγορα το μετανι___νω.
• Όταν τρως και δε
χορτ___νεις, είναι φυσικό να παχ___νεις.
• Συνήθισες ν’
ανεβ___νεις και να κατεβ___νεις γρήγορα τη σκάλα, γι ’ αυτό δε
θα γλιτ___σεις κάποτε το πέσιμο.
θα γλιτ___σεις κάποτε το πέσιμο.
• Απ’ όσα μας είπε
συμπερ___νουμε ότι η κατάσταση της υγείας του αρρώστου
βελτι___νεται συνεχώς.
βελτι___νεται συνεχώς.
• Πηγ___νοέρχεται
στην αγορά, μπ___νοβγ___νει στα μαγαζιά, μα δεν αποφασ___ζει
να ψων___σει.
να ψων___σει.
• Η παιδεία
μορφ___νει και εξυψ___νει τον άνθρωπο.
• Τα απόβλητα των
εργοστασίων ρυπ___νουν τις θάλασσες και σκοτ___νουν τα ψάρια.
• Το χειμώνα
μεγαλ___νουν οι νύχτες και μικρ___νουν οι μέρες.
• Στις μέρες μας
πληθ___νουν οι εκδηλώσεις βίας στα γήπεδα.
3. Να συμπληρώσεις τα κενά στις
παρακάτω προτάσεις:
(ρήματα σε -αίρνω, -ίζω, -ήζω, -ύζω, -είζω, -ειάζω,
-οιάζω, -ιάζω, -οίζω):
• Το νερό που αναβλ__ζει από την πηγή ποτ__ζει
τους κήπους.
• Ο ποταμός
πλημμύρ__σε και τα νερά του κατέκλ__σαν τα σπαρτά.
• Ο Τάκης μ__άζει
πολύ της μητέρας του.
• Εύκολα δαν__
ζεις, μα δύσκολα τα π__ρνεις πίσω.
• Στα πανηγύρια
συναθρ__ζεται πολύς κόσμος.
• Ξαφνικά τρομάζει
και μπ__ζει τις φωνές.
• Στις ταβέρνες
γρήγορα γεμ__ζουν και αδ__άζουν τα βαρέλια.
• Του αρέσει να
εκθ__άζει στην παρέα τα κατορθώματά του.
• Φροντ__ζω και
π__ρνω μαζί μου όσα χρ__άζομαι για το ταξίδι.
• Μόλις αρχ__ζει το
φθινόπωρο, νυχτώνει γρήγορα.
• Το γάλα π __ζει
και γίνεται γιαούρτι.
• Γύρ__σε ύστερα
από χρόνια στην πατρίδα του και δάκρ__σε, όταν αντίκρ__σε
το πατρικό του σπίτι.
το πατρικό του σπίτι.
1.
Να βρεις την τιμή των αριθμητικών παραστάσεων:
20 Χ (3,5 + 1,5)=
2,5 Χ (50 - 30)=
(360 + 240) : 4=
6 Χ (5 + 4) – 2 Χ (19
- 15)=
(2,1 : 3 + 0,4) Χ (3
Χ 10 + 2)=
(25 - 18,5) : 100=
(172,2 : 7) + (0,448
: 7)=
3,25 Χ 0,7 - 3,2 :
6,4=
63 : 5 + 4 Χ 2=
2.
Να στρογγυλοποιήσεις τους αριθμούς:
12,75 (στο δέκατο)
- ________________
0,424 (στο εκατοστό) -
________________
1,2345 (στο χιλιοστό) -
_________________
0,58 (στη μονάδα)
- ___________________
2.408 (στη δεκάδα)
- _________________
12.526,7 (στην εκατοντάδα) -
_______________
3.
Να στρογγυλοποιήσεις τους παρακάτω αριθμούς:
στη δεκάδα | στην εκατοντάδα | στη χιλιάδα
46.392 - ____________
_____________ __________
58.455 -
____________ _____________ __________
76.896 -
____________ _____________ __________
62.548 -
____________ _____________ __________
64.675 -
____________ _____________ __________
93.980 -
____________ _____________ __________
ΤΕΣΤ ΦΥΣΙΚΗ
ΣΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΓΙΑ
ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ Α
1. ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕ
ΤΟΝ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΠΙΝΑΚΑ:
ΜΟΡΦΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ |
ΠΗΓΕΣ |
Φωτεινή
|
|
Χημική
|
|
Αιολική
|
|
Ηλιακή
|
|
Πυρηνική
|
2. ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ ΚΑΥΣΙΜΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΕΙ ΣΕ ΚΑΘΕΜΙΑ
ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΥΣΚΕΥΕΣ Ή ΜΗΧΑΝΕΣ:
ΣΥΣΚΕΥΗ Ή ΜΗΧΑΝΗ
|
ΕΙΔΟΣ ΚΑΥΣΙΜΟΥ |
||
ΠΡΟΊΟΝ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ |
ΦΥΣΙΚΟ ΑΕΡΙΟ |
ΟΡΥΚΤΟΙ ΑΝΘΡΑΚΕΣ |
|
Ι.Χ. αυτοκίνητο
|
|||
Καλοριφέρ
|
|||
Εργοστάσιο
|
|||
Ηλ. κουζίνα
|
|||
τρένο
|
3. ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΣΕ:
ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΜΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ
ΓΕΩΘΕΡΜΙΚΗ
ΗΛΙΑΚΗ
ΧΗΜΙΚΗ
ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ
ΑΙΟΛΙΚΗ
4. Ποιο είδος καυσίμου θεωρείται καλύτερο και γιατί;
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
5. Ανάφερε τρεις σωστές πράξεις εξοικονόμησης ενέργειας:
1……………………………………………………………………………………………2……………………………………………………………………………………………3…………………………………………………………………………………………
Κ Γιώργο καλησπέρα. Τις ασκήσεις τις έκανα
ΑπάντησηΔιαγραφή👌
ΔιαγραφήΚ. Γιώργο χρόνια πολλά τα εχω κανει
ΑπάντησηΔιαγραφή👌
ΑπάντησηΔιαγραφήΤις έκανα κύριε Γιώργο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧρόνια σας πολλά κ.Γιωργο
ΑπάντησηΔιαγραφήΤις εκανα τις ασκησεις
Χρόνια πολλά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα έκανα κι εγώ.
Καλησπέρα κύριε Γιώργο,εγώ σήμερα τελείωσα τη φυσική,Αντωνολουκας.
ΑπάντησηΔιαγραφή